“Hybride verdient het een vlucht te nemen”

Regioverhalen

Henk Versluis, docent en coördinator bij Fontys Hogescholen, is een van beide matchers van Brainport. Meer dan honderd hybride docenten plaatsten ze de afgelopen jaren. Toch zijn er bij veel scholen nog hobbels te nemen. De financiering, de begeleiding, de regels rondom bevoegdheid. “Ik zou willen dat het werken met hybride docenten een vlucht neemt. Het is een stukje toekomst van het onderwijs.”

Het begon in 2020 als een pilot, maar inmiddels is het werven en plaatsen van hybride techdocenten ingebed in de Brainport-regio. Er bestaat een nauwe samenwerking met de Brabantse onderwijsregio’s, die het in hun programma’s hebben opgenomen. Tot de grote aanjagers behoren bedrijven als ASML en TMC. “Het bedrijfsleven ziet het belang in van up-to-date kennis in het onderwijs.”

Vacatures ophalen

Het plaatsen van hybride docenten is vooral in het middelbaar onderwijs goed te doen, ervaart Henk. “Daar hoef je geen bevoegde docenten in te zetten. Maar ook in het voortgezet onderwijs kun je makkelijk zo’n docent één dag per week inzetten, omdat die onder de gastdocentregeling kan vallen.” Het ophalen van de vacatures voor hybride docenten is dan ook een van de taken die hij op zich neemt. “Veel scholen laten die kans liggen. Dus proberen we dat zaadje te planten in gesprekken met bestuurders en schoolleiders, soms ook met docenten.”

Budgetteren is belangrijk

De financiering en begeleiding zijn vaak lastige hobbels, erkent Henk. “Een hybride docent heeft begeleiding nodig, zeker in het begin, wat met het huidige lerarentekort soms lastig te organiseren is. De hybride docenten komen uit een productiebedrijf waar een heel andere cultuur heerst. Soms hebben ze hun sociaalpedagogische vaardigheden nog onvoldoende ontwikkeld. Daarom proberen we de match zó te maken dat het wél lukt. Het blijft maatwerk én mensenwerk.”

Het financieren van hybride docentschap is vaak een kwestie van beleid, benadrukt Henk. “Als hybride docentschap een speerpunt voor een school is, zul je ook budgetten moeten toewijzen, anders kom je steeds opnieuw met de bekostiging in de knel.”

Rondetafelgesprek

“In mijn presentatie wil ik de do's, de don'ts en de dilemma's van hybrid teaching en matching benoemen”, blikt hij vooruit. “In Brainport hebben we al veel hindernissen genomen. Daardoor ligt het aantal hybride docenten dat in onze regio wordt geplaatst vér boven het landelijk gemiddelde.  Waar liepen wij tegenaan? Hoe communiceren wij om de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven te overbruggen? En welke gevonden oplossingen zou je kunnen navolgen? Dáár wil ik op 23 september een mooi rondetafelgesprek over voeren!”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.