“Ik ben altijd bezig geweest met leren. Dat is de rode draad in mijn leven”
Regioverhalen
Na 25 jaar in de zorg voelde de stap naar het onderwijs voor Willy Reijrink te Kronnie als een natuurlijke voortzetting van wat haar altijd heeft gedreven: betrokkenheid bij mensen. “In de zorg bied je zorg en aandacht aan patiënten; op school begeleid je studenten in hun leerproces tot zorgprofessional. Diezelfde betrokkenheid, maar in een andere vorm, dat sprak me direct aan.” Inmiddels werkt zij al twintig jaar bij het Graafschap College, waar ze studenten opleidt tot verpleegkundige en daarnaast veel ervaring heeft met curriculumontwikkeling, effectief leren en onderwijsinnovatie.
Wie: Willy Reijrink te Kronnie
Functie: Docent, aandachtsgebied innovatie
Onderwijsinstelling: Graafschap College
Sector: Middelbaar beroepsonderwijs
Lid van: NAPL-ontwikkelgroep programmalijn 1
“Het mooiste vind ik het onderwerpen van een goed doordacht evidence informed curriculum, waarin samenhang is en leren centraal staat. Dat vervolgens uitproberen en zien wat het effect is op studenten vind ik elke keer weer bijzonder. Steeds weer nadenken: wat wil ik bereiken en welke vorm past daarbij? Het blijft bijzonder om te zien wat leren met studenten doet.”
Ook de groei van collega’s drijft haar. Ze werkt graag samen met andere docenten aan nieuwe ideeën en manieren van lesgeven. “Door samen te leren en te experimenteren, word je als team sterker en dat merken studenten direct in de klas.”
Dat gezamenlijke leren raakt direct aan iets wat voor Willy essentieel is: professionalisering hoort bij goed onderwijs. “Het geeft energie om steeds beter te worden in wat je doet. En dat geldt niet alleen voor studenten, maar ook voor ons als docenten. “De mooiste gesprekken zijn die over de inhoud: hoe we studenten het beste verder kunnen helpen. Dat is waar het om draait.”
Ze ziet onderwijs als maatwerk: steeds opnieuw kijken wat een groep nodig heeft en daarop inspelen. “Soms past een korte uitleg, maar vaak is het effectiever om studenten zelf iets te laten doen en ontdekken. Juist die afwisseling maakt leren krachtiger en houdt iedereen betrokken.”
Binnen haar team ziet Willy veel leergierigheid. Ze merkt dat gesprekken vaak over organisatie of planning gaan, maar vindt het juist waardevol om het te hebben over wat er in de leersituatie gebeurt. “Daar ligt de kern voor mij: samen kijken wat werkt en hoe we studenten verder kunnen helpen.”
Die ervaring neemt ze ook mee buiten haar eigen organisatie. Binnen de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) brengt Willy haar expertise in vanuit haar ervaring met curriculumontwerp en onderwijsontwikkeling. Ze denkt mee over de ontwikkelpaden en specialisaties die docenten kunnen helpen om hun eigen groei vorm te geven. “Als je weet welke stappen je kunt zetten en dat ook herkend en gefaciliteerd wordt, geeft dat eigenaarschap en waardering. Dat is goed voor de leraar én voor de studenten.”
Haar droom voor de toekomst van het leraarschap? “Dat docenten meer eigenaarschap nemen, onderzoek doen in hun eigen klas en hun handelen baseren op evidence. Als je meer expertise hebt, kun je het leerproces van studenten verbeteren. Daarover moet het altijd gaan in het onderwijs.”
Tot slot benadrukt Willy hoe belangrijk het mbo is voor de samenleving. Ze is trots op het vak en op de bijdrage die docenten leveren aan de ontwikkeling van jonge mensen. Volgens haar maakt goed onderwijs echt verschil.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.