De Nationale Aanpak ’Professionalisering Leraren (NAPL) is gestart met een ambitieus doel: het versterken van de professionele ontwikkeling van leraren in het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo). In de komende tien jaar krijgen duizenden leraren de kans om deel te nemen aan vernieuwende trajecten die bijdragen aan een aantrekkelijker beroep en kwalitatief hoogwaardig onderwijs.

Het doel van NAPL
NAPL richt zich op het vergroten van de aantrekkelijkheid van het leraarschap door professionele ontwikkeling mogelijk te maken en te ondersteunen. Dit moet leiden tot:
- Loopbaanperspectieven: Leraren kunnen zich ontwikkelen van start- naar vakbekwaam en door naar specialisaties.
- Hogere onderwijskwaliteit: Professionele ontwikkeling draagt direct bij aan betere resultaten in de klas.
- Werving en behoud van leraren: Meer mensen kiezen voor het vak, en ervaren leraren blijven langer in het onderwijs.
De inhoudelijke ontwikkeling komt uit het werkveld zelf. Dit waarborgt dat de trajecten aansluiten bij de behoeften van leraren en de praktijk.
De vier pijlers van NAPL
- Ontwikkelpaden voor Leraren
Het programma beschrijft hoe leraren zich kunnen ontwikkelen van start- naar vakbekwaam niveau en verder naar specialist. Minimaal vijf specialisaties worden per sector (po, vo, mbo) ontwikkeld.
- Digitaal Platform voor professionaliseringsaanbod
Een toegankelijk platform waar leraren professionaliseringsaanbod kunnen vinden dat aansluit bij hun behoeften. Het aanbod voldoet aan landelijk ontwikkelde kwaliteitscriteria.
- Co-creatie labs binnen de onderwijsregio’s
In onderwijsregio’s worden bestaande succesvolle trajecten versneld en nieuwe trajecten ontwikkeld in samenwerking met leraren, schoolleiders en opleiders. Subsidies worden beschikbaar gesteld om scholen en regio’s te ondersteunen bij deelname en ontwikkeling.
- Systeem van kwaliteitsborging
Landelijke kwaliteitscriteria voor professionaliseringstrajecten worden opgesteld. Een systeem van toetsing en evaluatie borgt de kwaliteit van de trajecten.
Van ontwikkeling naar impact
Samenwerken voor een duurzame toekomst
De kracht van NAPL ligt in de samenwerking tussen leraren, schoolleiders, opleiders en regionale partners. Door praktijkkennis te combineren met wetenschappelijke inzichten, werken we aan trajecten die leraren ondersteunen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Samen bouwen we aan een duurzame infrastructuur waarin professionele ontwikkeling vanzelfsprekend is.
Blijf op de hoogte van de voortgang van NAPL en nieuws over de onderwijsregio’s via onze nieuwspagina.