De Nationale Aanpak ’Professionalisering Leraren (NAPL) heeft een ambitieus doel: het versterken van de professionele ontwikkeling van leraren in het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo). In de komende tien jaar krijgen duizenden leraren de kans om deel te nemen aan vernieuwende trajecten die bijdragen aan een aantrekkelijker beroep en kwalitatief hoogwaardig onderwijs.
Het doel van NAPL
NAPL richt zich op het vergroten van de aantrekkelijkheid van het leraarschap door professionele ontwikkeling mogelijk te maken en te ondersteunen. Dit moet leiden tot:
- Loopbaanperspectieven: Leraren kunnen zich ontwikkelen van start- naar vakbekwaam en door naar specialisaties.
- Hogere onderwijskwaliteit: Professionele ontwikkeling draagt direct bij aan betere resultaten in de klas.
- Werving en behoud van leraren: Meer mensen kiezen voor het vak, en ervaren leraren blijven langer in het onderwijs.
De inhoudelijke ontwikkeling komt uit het werkveld zelf. Dit waarborgt dat de trajecten aansluiten bij de behoeften van leraren en de praktijk.
Van ontwikkeling naar impact
Het programma kent drie fasen
Opstart en ontwikkeling
- Vormgeven van ontwikkelpaden en specialismen.
- Ontwerpen van landelijke kwaliteitscriteria.
Co-creatielabs in actie
- Start van 12 regionale co-creatielabs waarin nieuwe trajecten worden ontwikkeld.
- Inrichting van een duurzame infrastructuur die regionale samenwerking bevordert.
Implementatie en verbetering
- Digitaal beschikbaar maken van kwalitatief getoetste trajecten.
- Borging van de kwaliteit via een landelijk kwaliteitszorgsysteem.
- Opschaling van deelname aan trajecten door leraren in alle onderwijssectoren.
