“Laat onderwijsmensen niet opgesloten zitten in hun baan!”
Regioverhalen
‘Locked at the job’, de akelige toestand waarin je terecht kunt komen als je geen werkplezier meer ervaart en geen uitweg ziet. Je bent de controle kwijt en blijft zitten waar je zit. Merel T. Feenstra deed er wetenschappelijk onderzoek naar. “Juist in het onderwijs zijn er vele mogelijkheden om werk te bieden waarin medewerkers hun arbeidspotentieel ten volle kunnen benutten.”

Merel T. Feenstra is o.a. Assistant Professor organisatiepsychologie bij TIAS Business School. Ze onderzocht wat knellende werksituaties met mensen en organisaties doen. “Soms hoor ik bestuurders en schoolleiders klagen dat een leraar in hun team nog maar voor 30%, 40% of 50% productief is. En hoe nadelig dat is voor het team, voor de sfeer op de werkvloer en de kwaliteit van het onderwijs. Maar het is natuurlijk ook helemaal niet goed voor die leraar zelf! Die voelt zich misschien wel opgesloten in zijn of haar baan, met alle gevolgen van dien.”
Leer je mensen kennen
“Het is te gemakkelijk om te zeggen dat die persoon dan zelf regie moet nemen”, vervolgt Merel. “Uit mijn studies blijkt juist dat ze daartoe vaak niet in staat zijn. Omdat ze geen uitweg zien, komen ze niet in actie. Die passiviteit kan jaren duren en is voor niets en niemand goed.” Vooral bestuurders zouden veel meer kennis moeten hebben van de mensen in hun organisatie, stelt ze. “Maar juist het gevoel opgesloten te zitten in een baan is een fenomeen dat nauwelijks wordt besproken. Veel bestuurders vinden dat eerder bij de HR-afdeling thuishoren. Een misvatting.”
Externe arbeidsmobiliteit
“Juist bestuurders kunnen voorkomen dat mensen in zo'n situatie belanden. Het gaat namelijk over arbeidsmobiliteit, over het terugdringen van verzuim en over de kansen voor medewerkers om door te groeien. Dat zijn strategische vraagstukken die op de bestuurstafel liggen!”
Soms lukt het niet om passende functies in de eigen organisatie te vinden, wat het nodig maakt om daarvoor andere onderwijsinstellingen te benaderen. “Bestuurders zouden elkaar dus op moeten zoeken om het thema externe mobiliteit te bespreken. Juist in de onderwijswereld zijn er legio oplossingen te vinden.”
Vernieuwing brengen
In haar workshop “Ruimte scheppen voor duurzame doorgroei” legt Merel uit wat je binnen de eigen schoolmuren kunt doen. Ze wil ook de terughoudendheid wegnemen om medewerkers elders een carrièrepad te gunnen. “Het is belangrijk dat je mensen goed voorsorteert. Ze zijn een tijdje in jouw school werkzaam en vullen hun rugzak met kennis en ervaring. Ze geven daarbij de school en de leerlingen ook het nodige terug. Maar soms hebben ze hun taks bereikt en is het wenselijk dat ze hun rugzak op een andere school verder vullen. Misschien zie je ze later dan weer terug, met nieuwe kennis en energie. Of er dienen zich leraren van andere scholen aan. Zó krijg je beweging, vernieuwing en dynamiek!”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.