“Mijn Netwerkimpactmodel helpt je vooruit te kijken”
Regioverhalen
Specialist in samenwerkingsvraagstukken, helder in haar visie én impactgericht. Met die woorden teken je Esther Klaster vrij nauwkeurig uit. Voor veel onderwijsregio’s is ze een bekende. Als extern adviseur verzorgt ze daar de proces- en gespreksbegeleiding en is ze een scherpe sparringpartner. “Je hebt samenwerking nodig om te ontdekken waar de meeste kansen liggen om impact te maken.”

Al haar opgedane ervaring krijgt vleugels in haar workshop tijdens de Landelijke Praktijkdag. Ze geeft dan uitleg over haar Netwerkimpactmodel en laat deelnemers ermee aan de slag gaan. Esther wil partners in de onderwijsregio’s toerusten om met succes de ‘next step’ te zetten.
Impact maken
In hun opstartfase hebben de onderwijsregio’s zich vooral ingespannen om stevig in de startblokken te verschijnen. Ze hebben zich vragen gesteld als: Hoe organiseren we het? Wie doen er mee? Welke afspraken maken we? Hoe richten we de organisatiekant in? “Maar wat ze over langere tijd willen bereiken, daar is nog weinig aandacht voor geweest”, constateert Esther. Dus zijn antwoorden op vervolgvragen nodig. “Welke impact willen we hebben en met welke activiteiten gaan we echt het verschil maken? Hoe kunnen we dat ook met elkaar monitoren en evalueren? Juist op dat langetermijnperspectief in mijn workshop gericht.”
Gestructureerde aanpak
“Het Netwerkimpactmodel is een hulpmiddel om het gesprek met elkaar op een gestructureerde manier te voeren”, legt Esther uit. “Op welke doelgroep willen we impact hebben en wat vraagt het dan van ons? Nu de onderwijsregio’s uit de startblokken zijn gekomen en grotere ambities gaan bepalen, wil je natuurlijk dat de energie meer op de inhoud gaat zitten.”
Het Netwerkimpactmodel laat samenwerkingspartners in hun gesprekken door verschillende brillen kijken. “Je krijgt dan een beter én breder beeld van wat je wil bereiken en wat het voor de verschillende doelgroepen kan opleveren. In die aanpak volg je verschillende redeneerlijnen of impactroutes.” Dat gestructureerde, gezamenlijke gesprek is nodig om te ontdekken waar de kansen liggen om impact te maken. “Zo ga je niets over het hoofd zien.”
Samenwerking aanscherpen
Met behulp van het Netwerkimpactmodel kun je iedere impactroute van tevoren uitstippelen en de effectiviteit ervan gaandeweg of achteraf onderzoeken. “Dat maakt ook dat je continu met elkaar leert. Je blijft je als onderwijsregio ontwikkelen en scherpt gaandeweg de samenwerking aan.” Daarmee komen activiteiten van de grond die het juiste ‘rimpel-effect’ veroorzaken: de uitwaaiering van de impact op de doelgroepen. “In mijn workshop ontwikkel je de eerste impactroute voor je eigen onderwijsregio al. Een exercitie waar je echt wat aan hebt!”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.