“Ontwikkeling houdt me scherp en gemotiveerd.”
Regioverhalen
Betty Vermeulen is al 28 jaar werkzaam in het voortgezet onderwijs. Op CSG De Heemgaard in Apeldoorn geeft ze les in de bovenbouw en is daarnaast actief als profielwerkstukcoördinator en voorzitter van de medezeggenschapsraad. “Ik ben iemand die zich graag blijft ontwikkelen. Stilstand maakt me minder betrokken. Ontwikkeling houdt me scherp én gemotiveerd.”

Wie: Betty Vermeulen
Functie: Docent Wiskunde
Onderwijsinstelling: De Heemgaard, Apeldoorn
Sector: voortgezet onderwijs
Voor Betty is professionalisering een voorwaarde om met plezier in het onderwijs te blijven werken. “Als je niet mee kunt met de vernieuwingen of veranderingen, raak je snel vast. Voor mij is blijven leren noodzakelijk.” Ze ziet professionalisering niet alleen als iets individueels, maar ook als iets wat leerlingen direct raakt. “Door me te verdiepen in wat er speelt, blijf ik verbonden met mijn leerlingen en met de ontwikkelingen in het vak.”
Een voorbeeld van impactvolle professionalisering was een cursus Teach & Learn. Betty volgde die cursus op advies van haar leidinggevende, met als doel talentontwikkeling binnen de school beter te ondersteunen. “Ik kreeg de kans om een programma op te zetten dat leerlingen niet alleen de mogelijkheid biedt om te versnellen, maar ook om masterclasses of programma’s op de universiteit te volgen.” Inmiddels begeleidt ze leerlingen in samenwerking met de Universiteit Twente. “Sommigen denken dat ze dat niveau nooit halen, maar als je ze serieus neemt, kunnen ze verrassen. Twee leerlingen mogen inmiddels deelnemen aan een Honoursprogramma aan de Universiteit Twente.”
Betty neemt geregeld initiatief binnen de school. Als profielwerkstukcoördinator ontwikkelde ze samen met collega’s en leerlingen een vernieuwde aanpak, inclusief kennismarkten en beoordelingsrubrieken. “Vanuit die rol kon ik echt iets veranderen. Maar ik hoef geen teamleider te zijn om invloed te hebben. In de medezeggenschapsraad zie ik hoe beleid werkt en kan ik constructief meedenken, zonder dat ik verantwoordelijk ben voor de uitvoering.”
Tegelijkertijd ervaart ze dat betrokkenheid niet altijd gelijk staat aan invloed. Niet alle ideeën krijgen binnen de school de ruimte. Scholingsaanbod is er wel, maar soms blijft het liggen door tijdgebrek of gebrek aan follow-up. “Ik heb me regelmatig zelf gemeld bij de schoolleiding met de vraag: wat kan ik doen? Daar kwam niet altijd iets uit. Maar ik blijf proberen, omdat ik geloof dat ontwikkeling begint bij initiatief nemen.”
Betty’s tip voor NAPL:
“Professionalisering hoeft niet altijd van bovenaf te komen. Juist collega’s zonder formele leiderschapsrol hebben vaak waardevolle ideeën en initiatieven. Geef hen de ruimte om het verschil te maken.”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.