“Onderwijs stopt niet bij taal of kennis.”

Regioverhalen

Emin Kececi is docent Engels op het Calandlyceum in Amsterdam Nieuw-West en werkt inmiddels dertien jaar in het vak. Hij begon zijn carrière in de klas, maar zijn werk reikt al snel verder dan het lokaal. Naast zijn docentschap is Emin actief op het snijvlak van onderwijs, leiderschap en maatschappelijke impact. Zo organiseert hij fondsenwervingstrajecten met leerlingen, leidt hij burgerschapsprojecten en stond hij aan de wieg van Teachers for Climate. “Onderwijs stopt niet bij taal of kennis. Ik wil leerlingen voorbereiden op de wereld van morgen met moed, richting en maatschappelijke betrokkenheid.”

Wie: Emin Kececi
Functie: Docent Engels
Onderwijsinstelling: Calandlyceum, Amsterdam Nieuw-West
Sector: Voortgezet onderwijs

Zijn visie op professionalisering is helder: het is geen luxe, maar een noodzaak. “Als je jezelf niet ontwikkelt, raak je de verbinding kwijt met de samenleving en met je leerlingen. Ik zie professionalisering als een vorm van leiderschap: jezelf blijven uitdagen, zodat je ook anderen kunt inspireren.” Voor Emin betekent professionalisering niet alleen het volgen van scholing, maar vooral het zoeken van verbinding: met maatschappelijke thema’s, collega’s, netwerken én de leefwereld van zijn leerlingen.

Een kantelpunt was zijn deelname aan het Rotary Leadership Institute. “Daar leerde ik hoe je visie vertaalt naar beweging. Niet alleen in woorden, maar in concrete acties met impact.” Ook de oprichting van Teachers for Climate was een sleutelmoment. “Ik merkte dat mijn betrokkenheid bij thema’s als duurzaamheid en burgerschap mijn leerlingen raakte. Ze kregen een breder perspectief op hun plek in de wereld. Dat is de kracht van leraren: we zijn rolmodellen, elke dag opnieuw.”

Binnen zijn school koppelt Emin collega’s aan externe partners, organiseert hij internationale projecten zoals 24 uur voor Ghana en betrekt hij de wijk actief bij het onderwijs. Hij ziet zichzelf als bruggenbouwer: tussen binnen en buiten, tussen onderwijs en samenleving. “Het mooie is: je hoeft geen formele leiderschapsrol te hebben om invloed te hebben. Je hebt wel moed nodig, en een netwerk dat je ondersteunt.” Via die verbindingen ontstaan ook voor leerlingen nieuwe perspectieven en leerervaringen buiten het klaslokaal.

Toch ervaart hij ook grenzen. Niet elke schoolstructuur biedt ruimte aan leraren die buiten de lijntjes kleuren. “Veel ideeën sneuvelen op tijd of geld. Maar als je iets op eigen initiatief opzet en het werkt, dan volgt erkenning vaak vanzelf. Soms moet je eerst laten zien dat het kan, voordat er ruimte komt.”

Emin’s tip voor NAPL:
“Geef leraren niet alleen formats, maar vertrouwen. Laat hun verhalen leidend zijn in de uitrol van professionalisering. Stimuleer grensoverschrijdend leren en verbind met bestaande netwerken. Leraren zijn geen uitvoerders, maar bouwers van verandering.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.