“Professionalisering zit in nieuwsgierig blijven.”

Regioverhalen

Valérie Ungerer-Willems werkt als lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht. Ze begeleidt studenten in hun ontwikkeling tot leraar, zowel binnen de opleiding als op hun stagescholen. Ze voert begeleidingsgesprekken, doet lesbezoeken en organiseert intervisies samen met schoolopleiders. “Wat ik belangrijk vind, is dat studenten leren reflecteren op wat ze doen en waarom. Daar begint het echte leren.”

Wie: Valérie Ungerer-Willems
Functie: Lerarenopleider
Onderwijsinstelling: Hogeschool Utrecht
Sector: hbo

Haar loopbaan begon in het voortgezet onderwijs, als docent Frans. Daarnaast runt ze haar eigen bedrijf en is ze actief als bestuurslid van Stichting Blijf in het onderwijs, een organisatie die (startende) leraren ondersteunt om gemotiveerd en duurzaam in het onderwijs te blijven. “Ik ben altijd nieuwsgierig geweest. Die nieuwsgierigheid is mijn motor voor ontwikkeling.”

Voor Valérie is professionalisering meer dan het volgen van een cursus of training. Het draait om het creëren van betekenisvolle leeromgevingen, waarin mensen samen leren en elkaar versterken. Een krachtig voorbeeld is het regiobrede leernetwerk waarin drie middelbare scholen en de HU samenwerken aan (onderwijs)ontwikkeling. “Studenten, schoolopleiders en lerarenopleiders komen samen in bijeenkomsten, intervisies en praktijkonderzoek,” vertelt ze. “Dat vraagt vertrouwen en openheid. Maar het effect is enorm voor studenten en voor scholen.”

Bij het leernetwerk heeft elke school een eigen aanpak, maar de samenwerking rust op één gezamenlijke visie. “De afstemming was niet altijd makkelijk. Soms is het onduidelijk wie welke rol heeft. Maar juist door goed te luisteren, elkaars intenties te begrijpen en samen door te zetten, ontstaat er iets moois.”

Valérie gelooft in eigenaarschap als sleutel tot ontwikkeling, iets wat ze ook zelf altijd toepast. In haar tijd als docent ontwikkelde ze haar eigen lesmateriaal, verwerkte ze inzichten uit praktijkonderzoek en bleef ze kritisch kijken naar wat beter kon. “Voor mij is dat óók professionalisering: onderzoeken, aanpassen en verbeteren.”

Valéries tip voor NAPL:
“Blijf nieuwsgierig. Juist door perspectieven uit te wisselen, ontstaat het echte leren bij studenten en professionals. Dat vraagt om een open cultuur waarin we samen blijven ontwikkelen.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.