Er is altijd meer te leren, voor jezelf én voor de leerlingen.”

Regioverhalen

Ankie van Oosten begon ooit als leerkracht in het basisonderwijs. Later gaf ze binnen het basisonderwijs les aan verschillende groepen en werkte ze ook in het speciaal onderwijs. Nu werkt ze als teamleider en lerarenopleider bij de Pabo van Hogeschool Inholland, waar ze studenten in hun eerste jaar begeleidt. Daar brengt ze haar pedagogische ervaring en onderwijskundige kennis samen om startende leraren zo goed mogelijk te ondersteunen. “Het is prachtig om die groei te zien: van voorzichtig en zoekend naar zelfverzekerd en professioneel. Dan besef je hoeveel ontwikkeling er in korte tijd mogelijk is.”

Wie: Ankie van Oosten
Functie: Teamleider en lerarenopleider
Onderwijsinstelling: Hogeschool Inholland, Pabo
Sector: Hoger beroepsonderwijs
Lid van: NAPL-ontwikkelgroep programmalijn 1

Wat haar energie geeft, is het ondersteunen van anderen in hun professionele ontwikkeling. “Onderwijs verandert voortdurend. Als je leerlingen goed wilt blijven ondersteunen, moet je zelf ook blijven leren. Stilstaan is geen optie.” Binnen haar team stimuleert ze collega’s aan om hun eigen leerbehoeften serieus te nemen en daar eigenaarschap in te pakken. “Professionaliseren begint bij weten wat je wilt leren. Dan kun je er ook echt mee aan de slag.”

Toch ziet ze dat leren niet altijd vanzelf gaat. “Cursussen voelen vaak als ‘moeten’, en dat haalt de motivatie weg. Leren heeft pas impact als het voortkomt uit eigen vragen en direct toepasbaar is in de praktijk.”

Met die overtuiging is ze aangesloten bij de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL). Als lid van de ontwikkelgroep programmalijn 1 denkt ze mee over ontwikkelpaden voor leraren. “Het mooie aan NAPL is dat we perspectief willen bieden binnen het leraarschap zelf. Niet als voorbereiding op een andere functie, maar als verdieping van je vak.”

De samenwerking met collega’s uit andere sectoren ervaart ze als een bron van inspiratie. “We kunnen zoveel van elkaar leren. Alleen al door te horen hoe het ergens anders wordt aangepakt. Dat verbreedt je blik.” Wat zij uiteindelijk hoopt? “Dat professionele ontwikkeling iets wordt waar leraren zelf de regie in nemen. Niet omdat het moet, maar omdat ze ervaren dat het hen direct helpt in de klas. Zodat elke leraar kan zeggen: dit past bij mij en dit helpt mij groeien.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.