“Er is niet één weg naar goed leraarschap”

Regioverhalen

Calijn de Jong is lerarenopleider aan de Radboud Docenten Academie in Nijmegen. Ooit begon ze als docent Engels in het voortgezet onderwijs, waar ze jarenlang ervaring opdeed. Die praktijkervaring neemt ze nu mee in haar werk binnen de universitaire lerarenopleiding, waar ze startende leraren begeleidt in hun eerste stappen naar het vak. “Wat ik het mooiste vind? Dat ik studenten zie zoeken, vallen, opstaan en groeien. Ieder met z’n eigen achtergrond, tempo en stijl. Leraarschap is geen rechte lijn, maar een persoonlijke reis.”

Wie: Calijn de Jong
Functie: Lerarenopleider
Onderwijsinstelling: Radboud Docenten Academie
Sector: Universitair onderwijs
Lid van: NAPL-ontwikkelgroep programmalijn 1

In haar werk probeert ze zoveel mogelijk ruimte te creëren voor die ontwikkeling. Dat doet ze niet alleen in de begeleiding van studenten, maar ook via samenwerkingsprojecten zoals partnerschappen voor opleiden in de school. “Juist in dat samenspel tussen praktijk en opleiding ontstaat er verdieping. Het gaat niet alleen om lesgeven, maar ook om reflectie, samenwerking en het delen van perspectieven.” Die uitwisseling is voor haar onmisbaar: “Leren stopt nooit, zeker niet in het onderwijs.”

Professionele ontwikkeling ziet Calijn dan ook als een fundament van het beroep. “Je kunt alleen met plezier blijven werken als je jezelf blijft uitdagen. Ontdekken waar je energie van krijgt, én waar je in wilt groeien.” Toch ziet ze in de praktijk dat dit niet vanzelfsprekend is. “Leraren willen zich wel ontwikkelen, maar tijd en ruimte ontbreken vaak. Daardoor voelt professionalisering soms als een luxe, terwijl het in feite een randvoorwaarde is voor goed onderwijs.”

Calijn is lid van de ontwikkelgroep van de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL), specifiek voor programmalijn 1: ontwikkelpaden voor leraren. Wat haar aanspreekt, is dat het programma uitgaat van groei binnen het beroep zelf. “We zijn gewend om doorgroei te zien als een stap richting leidinggeven of coördinatie. Maar je kunt ook doorgroeien als leraar zélf, door je te specialiseren, door expertise op te bouwen die gezien en gewaardeerd wordt.”

Voor haar is het belangrijk dat ontwikkelpaden aansluiten bij wie je bent als professional. “Iedere leraar kent collega’s die ergens in uitblinken in vakinhoud, begeleiding, innovatie. Dat verdient een plek.” Wat zij hoopt dat NAPL oplevert? “Dat professionele ontwikkeling vanzelfsprekender wordt. Iets wat je niet even tussendoor doet, maar wat verweven is met je vakmanschap vanaf de eerste dag tot je laatste.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.