“Haal méér uit je onderwijsorganisatie met AI”
Regioverhalen
Als hoogleraar Strategisch Ontwerpen voor Technologiegedreven Innovatie aan de TU Delft zit Deborah Nas boven op de ontwikkelingen op AI-gebied. Ze weet wat AI-toepassingen het onderwijs kunnen brengen. “Niet alleen in de klas, maar vooral ook voor het management van de scholen en de bedrijfsprocessen.”

Over de stormachtige opmars van AI-toepassingen vertelde Deborah Nas eerder in enkele TEDx Talks. Onlangs sprak ze bovendien in Nieuwsuur over een strafrechtszaak tegen OpenAI, de makers van ChatGPT. Op 23 september deelt ze haar inzichten in haar workshop.
Onderwijsorganisatie van de toekomst
“Ik wil in mijn workshop laten zien hoe een technologie-gedreven onderwijsorganisatie in de nabije toekomst functioneert. En wat AI nu al te bieden heeft.” Digitale technologieën zullen tot radicale veranderingen leiden”, blikt ze vooruit. “Mensen hebben de AI-tools gemaakt, maar nu gaan die tools ons steeds meer vormen en onze manier van werken bepalen. Daar zullen we adequaat op moeten acteren – nu al – anders verliezen we de macht over het stuur. Dat wil je absoluut voorkomen.”
Drie rollen voor AI-tools
In haar workshop gaat ze in op de rollen die AI kan vervullen in een organisatie. “Op de eerste plaats is generatieve AI natuurlijk een algemene efficiëntietool. Je kunt méér doen in veel minder tijd. Daarnaast kan AI een hulpje voor de vakspecialist zijn. Je kunt je bijvoorbeeld heel snel verdiepen in onderwerpen.” Als derde rol noemt ze de toepassing van AI als collega. “Als je bijvoorbeeld directeur bent van een school, dan zou je in de toekomst digitale ‘agents’ in jouw organisatie voor je aan het werk kunnen zetten en hiermee taken automatiseren. Zo’n digitale medewerker in de rol van coach, ondersteuner of collega is een reëel toekomstbeeld.”
Aan de slag met AI
Deborah ziet zichzelf als een technologie-optimist. Het is haar missie de angst voor AI weg te nemen. Tegelijkertijd onderkent ze de risico’s en negatieve kanten ervan, zeker als er ondeskundig mee wordt omgegaan. “We moeten niet doen alsof het alleen maar een halleluja-verhaal is.” Toch hoopt ze dat mensen na haar workshop echt zin hebben om met AI aan de slag te gaan. “Veel mensen in de onderwijssector hebben nog onvoldoende beeld wat er vandaag al kan met AI. Ik wil graag laten zien hoe je enorm veel profijt van AI gaat hebben!”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.