“Breng de samenwerking op temperatuur voor méér impact”
Regioverhalen
“In Food Valley waren we erg snel gefocust op activiteiten”, blikt programmamanager Jamila de Jong terug. “Wat doen we al en wat kunnen we nog meer doen? En hoe bundelen we dat alles voor onze aanvraag? Het pakte veel beter uit toen we eerst afspraken maakten over de organisatie. Nu hebben de activiteiten veel meer impact.”

“In de doe-stand komen is belangrijk voor elke onderwijsregio”, zegt Jamila. “Maar een goede aanloop ernaartoe is nog véél belangrijker.” Food Valley noemt ze een mooie case voor haar workshop tijdens de Landelijke Praktijkdag, omdat daar iedere activiteit uit de opdracht van de onderwijsregio voortvloeit. “Eerst kijken wat je moet organiseren om je ambitie waar te maken. En daaruit de activiteiten laten volgen die er het meest impactvol bijdragen.” Daarmee heeft Food Valley zijn aanvankelijke aanpak 180 graden gedraaid. “Zo hoeven we ook niet eerst 1001 activiteiten te inventariseren!”
Checklist voor alle randvoorwaarden
In Food Valley zetten de samenwerkende partners zich pas in de doe-stand nadat de ‘Tien Thermometervragen’ zijn beantwoord. Deze thermometervragen bestaan uit stellingen waarop te scoren valt. “Met die stellingen pel je de samenwerking van boven naar beneden af”, legt Jamila uit. “Elke voorwaarde voor succes komt daarin aan bod. Je ziet precies waaraan nog gesleuteld moet worden, voordat je tot effectieve vervolgstappen kunt overgaan. Op die onderdelen moet dan de temperatuur nog wat omhoog.”
Meer betrokkenheid, meer draagvlak
Wie de thermometervragen langsloopt, zal onmiddellijk de logica ervan inzien. “Maar wat logisch is, blijkt in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend.” Dat komt volgens Jamila omdat alle partners in de samenwerking ook hun eigen activiteiten hebben. “Je zult dus transparant moeten maken wat er wél of niet binnen de autonomie van de individuele partners valt. Anders wordt het samenwerken in een netwerk al gauw als een inbreuk gezien, waardoor het draagvlak en de betrokkenheid gaan afnemen.” De thermometervragen helpen om daar samen de kaders voor te bepalen.
Eerst temperaturen
“Ik zie uit naar de interactie tijdens de workshop”, besluit Jamila. “Want ik ben benieuwd hoe andere onderwijsregio hun samenwerking hebben vormgegeven. Ik zal deelnemers de geleerde lessen uit Food Valley voorhouden en vertellen hoe die tot activiteiten hebben geleid waar alle partners warm voor lopen. Mijn boodschap: eerst temperaturen, dan losgaan en impact maken.”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.