“Het mooiste van onderwijs? De energie die studenten je teruggeven”

Regioverhalen

Al meer dan dertig jaar is Jan Beukelaar actief in het onderwijs. Hij begon als docent economie en groeide door naar verschillende rollen, waaronder teamleider en lerarenopleider. Tegenwoordig werkt hij bij Firda, de nieuwe mbo-instelling die sinds 1 augustus 2023 is ontstaan uit een fusie van het Friesland College en ROC Friese Poort. Bij Firda combineert hij het opleiden van studenten met het begeleiden en professionaliseren van docenten. Zijn eigen beginjaren hebben hem sterk gevormd. “Toen ik zelf startte, miste ik soms begeleiding. Juist daarom wil ik dat jonge docenten ervaren dat ze er niet alleen voor staan.”

Wie: Jan Beukelaar
Functie: Lerarenopleider en teamleider
Onderwijsinstelling: Firda
Sector: Middelbaar beroepsonderwijs
Lid van: NAPL-ontwikkelgroep programmalijn 1

Zijn lange loopbaan geeft hem een brede blik op het onderwijs. Hij heeft het mbo door de jaren heen zien veranderen. Van strak omlijnde opleidingen naar leeromgevingen waarin samenwerking, reflectie en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Volgens Jan vraagt dat ook iets anders van docenten: meer begeleiden, meebewegen en verbinding maken met studenten. “Dat maakt het vak juist zo mooi, zegt hij.”

Zijn ervaring heeft hem overtuigd dat goed onderwijs begint met leraren die zich blijvend ontwikkelen.  “Professionaliseren doe je niet alleen door een cursus te volgen, maar vooral door samen te reflecteren, elkaar uit te dagen en vakkennis te verdiepen.” Wat hem elke dag motiveert, is de wisselwerking met studenten en docenten. “Onderwijs geeft direct feedback. Je ziet meteen of iets werkt en hoe studenten groeien door de aandacht die je ze geeft. Dat geeft energie.”

Binnen de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) zet Jan zich in voor ontwikkelpaden die alle docenten perspectief bieden. “Of je nu net begint of al jaren in het vak zit: het is belangrijk dat je weet welke stappen je kunt zetten. Je kunt doorgroeien, je specialiseren, anderen begeleiden en zelf ook in het onderwijs blijven. Dat geeft vertrouwen en eigenaarschap over je loopbaan.”

Volgens Jan ligt er een mooie kans om professionalisering sterker te verankeren in het team. “Als leren en ontwikkelen vanzelfsprekend onderdeel zijn van het werk, voelt het niet als iets extra’s maar als een kans om samen sterker te worden.”

Zijn hoop voor de toekomst? Dat het leraarschap in Nederland weer wordt gezien als een aantrekkelijk beroep met status en toekomst. “Onderwijs is een prachtig vak. Als we samen blijven investeren in ontwikkeling, laten we zien hoe waardevol dit beroep is. Voor jezelf, voor je studenten en voor de samenleving.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.