“Soms denk ik: dit had ik veel eerder moeten doen”

Regioverhalen

Twintig jaar geleden stapte Brigitte Nijenhuis als zij-instromer het onderwijs in. Na een loopbaan in de zorg voelde ze de behoefte om haar kennis en ervaring over te dragen. “Ik had in mijn vorige werkveld veel gezien. Die praktijkervaring wilde ik graag delen.” Ze begon als docent verpleegkunde bij ROC van Twente en herinnert zich haar eerste les nog goed. “Ik vond het echt spannend. Ik dacht: wat als een student meer weet dan ik? Wat zeg ik dan, wat doe ik dan?” Maar na die eerste les wist ze het zeker: dit was precies wat ze moest doen. “Het voelde zó goed. Ik dacht: dit had ik dertig jaar eerder moeten doen.”

Het grootste deel van haar loopbaan stond ze voor de klas. Zeventien jaar werkte ze als docent verpleegkunde, en ook nu probeert ze elke jaar nog een aantal lessen te verzorgen. Inmiddels is ze coördinerend schoolopleider en programmaleider van een partnerschap binnen een  onderwijsregio. In die rol ontwikkelt ze trainingen, begeleidt aanstaande collega’s en stemt ze regelmatig af met schoolleiders, werkbegeleiders en onderwijsmanagers over Samen Opleiden binnen het ROC. “Ik vind het belangrijk om verbonden te blijven met de praktijk. Daar zie je wat werkt en wat niet.”

Professionele ontwikkeling is voor haar een vanzelfsprekend onderdeel van het vak. Ze ziet dat ontwikkeling verder gaat dan scholing alleen. “Het gaat erom dat je jezelf vragen durft te stellen. Reflecteren op wie je bent als docent, waar je staat en wat je nodig hebt om verder te komen.” Tijdens de coronaperiode volgde ze zelf een opleiding tot coach, en onlangs heeft ze de opleiding tot supervisor afgerond, omdat ze merkte dat ze studenten beter wilde kunnen begeleiden in een lastige tijd. “Dat was iets wat ik heel waardevol vond om te doen. Het gaf me veel inzicht, ook in mijn eigen ontwikkeling.”

In haar eigen team probeert ze het gesprek over professionele groei actief te voeren. “We hebben het met elkaar over het stellen van vragen en het stilstaan bij je werk. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel nodig. Leren stopt niet. Ook niet voor docenten.”

Binnen de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) is Brigitte actief in de ontwikkelgroep voor programmalijn 1: ontwikkelpaden voor leraren. Ze wil daar bijdragen aan meer duidelijkheid en samenhang in hoe leraren zich kunnen ontwikkelen. “Ik zie hoe hard er gewerkt wordt aan professionalisering. Er gebeurt veel, maar het is nog niet altijd verbonden of zichtbaar. Ik hoop dat we daar als beroepsgroep meer lijn in kunnen aanbrengen.”

Wat ze haar collega’s wil meegeven? “Blijf jezelf ontwikkelen. Dat hoeft niet altijd groot of formeel te zijn. Soms is het klein, soms juist verdiepend. Maar het houdt je in beweging. En dat maakt het werk niet alleen beter, maar vaak ook leuker. Door te blijven leren kunnen leraren met plezier lesgeven en het beroep aantrekkelijk houden.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.