“Professionalisering is iets wat je samen doet. Als leraren elkaar helpen groeien, ontstaat er iets moois”
Regioverhalen
Gerald Steverink is al bijna veertig jaar actief in het onderwijs. Hij begon zijn loopbaan in 1985 als docent biologie in het voortgezet onderwijs en stapte vijftien jaar later over naar de lerarenopleiding van de HAN. Daar vervulde hij uiteenlopende rollen, waaronder tien jaar in het management van de tweedegraads lerarenopleiding. Sinds de reorganisatie acht jaar geleden richt hij zich volledig op professionalisering in de breedste zin: hoe leraren zich blijven ontwikkelen, vakbekwaam blijven en verbonden met hun werk.

Wat hem daarin drijft, is het versterken van de positie van leraren. “Leraren maken het verschil in de klas, maar hebben daarvoor wel ondersteuning nodig. Je kunt niet verwachten dat iemand alles vanzelf leert. Als je professionalisering niet faciliteert, geef je eigenlijk het signaal af dat het niet belangrijk is.”
Gerald weet uit eigen ervaring hoe bepalend de eerste jaren als docent kunnen zijn. “Toen ik zelf begon, had ik 28 lesuren verdeeld over 14 klassen. Er was niemand die vroeg hoe het met mij ging of mij hielp om te reflecteren. Dat besef kwam pas later. Daarom pleit ik nu voor een stevige basis: professionalisering moet vanzelfsprekend zijn, vanaf dag één.”
Hij ziet dat tijd en ruimte vaak ontbreken. “Leraren willen wel leren, maar het moet er ‘even bij’. En juist dat geeft de verkeerde boodschap. Professionele ontwikkeling is geen extraatje, maar een voorwaarde voor goed onderwijs én voor het behoud van mensen in het vak.”
Binnen de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) werkt Gerald mee aan programmalijn 1: ontwikkelpaden voor leraren. “We willen perspectief en richting bieden. Hoe kun je als leraar doorgroeien van startbekwaam via vakbekwaam naar specialist, op een manier die past bij je ambitie en je praktijk?” Voor hem is het cruciaal dat het beroep van de leraar altijd centraal blijft staan. “Het moet geen systeem worden dat over mensen heen wordt uitgerold. De ontwikkelpaden moeten helpen keuzes te maken, overzicht te creëren en eigenaarschap te versterken. Zodat leraren kunnen zeggen: dit past bij mij, dit is mijn volgende stap.”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.