“Professionele ontwikkeling begint bij jezelf, en houdt nooit op”
Regioverhalen
Anke Visser werkt als schoolleider bij MBO Amersfoort. Ze is verantwoordelijk voor de Sportacademie en de School voor Gezondheidszorg & Welzijn en is daarnaast actief betrokken bij het practoraat Sociaal Veilige Sport. Haar loopbaan begon als ergotherapeut, waarna ze doorgroeide naar leidinggevende functies. “Wat mij zo grijpt aan het onderwijs, is dat je er nog meer impact kunt maken dan in de één-op-één begeleiding als ergotherapeut. Dat besef heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk in het onderwijs terecht ben gekomen.” Wat haar altijd heeft gedreven is het mooier maken van het onderwijs en het creëren van kansen voor studenten én docenten. “Als we samen in staat zijn om oplossingen te bedenken voor lastige vraagstukken, dan gebeurt er echt iets. Dat geeft mij energie.”

Wie: Anke Visser
Functie: Schoolleider van de Sportacademie & de school voor Gezondheidszorg & Welzijn
Onderwijsinstelling: MBO Amersfoort
Sector: Middelbaar beroepsonderwijs
Lid van: NAPL-ontwikkelgroep programmalijn 1
De motivatie om voor het onderwijs te kiezen kwam voort uit de overtuiging dat mensen het verschil kunnen maken in elkaars ontwikkeling. In haar werk zoekt ze steeds naar manieren om innovatie ruimte te geven en medewerkers te stimuleren zich te blijven ontwikkelen. “Professionalisering betekent voor mij: jezelf vragen durven stellen, nadenken over wat je vandaag moet leren om morgen relevant te blijven. Je moet continu in beweging zijn.”
In haar eigen loopbaan heeft ze die ontwikkeling ook bewust opgezocht. Via coachingstrajecten, opleidingen en het actief blijven reflecteren op haar rol, blijft ze zich ontwikkelen. “Wat ik probeer te doen, is ruimte maken voor leren in de praktijk. Niet als iets wat erbij komt, maar als iets wat onderdeel is van je werk.”
Volgens Anke wordt er in het onderwijs vaak veel gevraagd van leraren, maar ontbreekt het structureel aan ruimte en ondersteuning om echt te kunnen investeren in professionele groei. “We zitten soms nog vast in functieprofielen die niet meer passen bij wat het werk nu vraagt. En ook de tijdsdruk maakt het lastig om echt werk te maken van ontwikkeling. Toch geloof ik dat het anders kan.”
Vanuit die overtuiging is ze betrokken bij de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL), waar ze meedenkt in de ontwikkelgroep van programmalijn 1: ontwikkelpaden voor leraren. “Wat mij aanspreekt is dat we als beroepsgroep zélf kunnen meebouwen aan een structuur die ontwikkeling stimuleert en divers talent zichtbaar maakt. Leraren moeten de kans krijgen zich te verdiepen of verbreden in hun vak, zonder dat doorgroeien automatisch betekent dat je leidinggevende moet worden.”
Ze ziet in haar eigen organisatie hoe waardevol het is als je medewerkers de ruimte geeft om hun eigen pad te kiezen. “Sommige collega’s excelleren in lesgeven, anderen in begeleiding of vakontwikkeling. Dat zijn allemaal vormen van meesterschap die we moeten erkennen. Juist die variatie maakt het onderwijs rijk.”
Wat ze leraren wil meegeven? “Vraag jezelf af wat je nodig hebt om goed onderwijs te blijven geven, en gun jezelf de tijd om daarin te groeien. Je hoeft het niet allemaal tegelijk te kunnen. Je mag stappen zetten, twijfelen, leren. Daar zit juist de kracht.”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.