‘Zó mooi om met je leerlingen een band op te bouwen’
Regioverhalen
Een klas toespreken zijn ze wel gewend. Alleen is het lokaal dit keer niet gevuld met leerlingen, maar met zo’n 30 potentiële zij-instromers. Iedereen is benieuwd naar de ervaringen van Laurine Hehenkamp en Cindy Wijers, die ooit zélf de overstap maakten en nu docent zijn aan Het Schoter in Haarlem. ‘Ik ben gelukkiger dan ooit’, vertelt Cindy, ‘omdat ik nu iets doe waar ik écht blij van word.’

Docent in anderhalf jaar
Tijdens de Meet & Greet van Onderwijsregio Kennemerland en Groot-Amsterdam doet Laurine haar verhaal. 20 jaar lang was ze data scientist toen ze besloot een lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam te volgen. ‘Ik kon de opleiding volgen naast mijn werk’, vertelt ze, ‘want in het zij-instroomtraject “Aan de Slag voor de Klas” heb je in het eerste jaar vier keer een volle week college en acht avondbijeenkomsten. Daarnaast sta je het gehele schooljaar twee halve dagen per week in de klas.’
Officieel stond er twee jaar voor haar opleiding tot eerstegraads wiskundedocent, maar het is mogelijk om de opleiding in anderhalf jaar af te ronden, zoals Laurine ook deed. Ze dook vol in de opleiding. ‘Ik wilde me zo goed mogelijk voorbereiden om de beste docent te worden die ik kan zijn.’ Inmiddels is Laurine wiskundedocent, heeft ze meerdere klassen onder haar hoede en blaakt ze van zelfvertrouwen.
Deeltijdopleiding
Cindy volgde een ander pad, maar kwam uiteindelijk ook op Het Schoter in Haarlem terecht, als docent Nederlands. Toen ze van het vwo kwam, vond ze zichzelf nog te jong om voor de klas te staan. ’Na mijn studie Rechten heb ik 15 jaar als fiscaal jurist gewerkt,’ vertelt ze. Toch bleef het onderwijs lonken. ’Ik koos voor de lerarenopleiding Nederlands in deeltijd, aan de Hogeschool van Amsterdam. Elke donderdag had ik college en in het weekend studeerde ik. Dankzij mijn universitaire diploma kreeg ik vrijstellingen, waardoor ik de opleiding goed kon combineren met het lesgeven.’
Talent als Docent
Beiden zijn erg te spreken over het ondersteuningsaanbod van de Onderwijsregio Kennemerland & Groot-Amsterdam. Zij bieden dit aan via hun platform “Talent als Docent”. De oriëntatietraject is een driedaagse training voor zij-instromers. ‘Je wordt dan ondergedompeld in alle aspecten van het onderwijs’, blikt Laurine terug. ‘Je komt voor de klas te staan, moet zelf een les geven die wordt gefilmd en dan kijk je die opname samen terug. Na drie dagen zie je of het onderwijs iets voor je is. Ik wist het toen 100% zeker. Ja dus!”
Meeloopdagen
In haar keuzeproces voor de school waar ze zou willen lesgeven, ging Laurine niet over één nacht ijs. Ze schreef zich in voor maar liefst zeven meeloopdagen op verschillende scholen. Cindy knikt instemmend: ‘Op zo’n meeloopdag proef je de sfeer. Dat is belangrijk, want de cultuur van een school moet ook bij je passen.’ Van hun keuze voor werken in het onderwijs hebben ze geen seconde spijt. Laurines ogen glinsteren als ze zegt: ‘Als referentiepunt had ik natuurlijk mijn eigen ervaringen als leerling, maar ik had nooit kunnen bedenken hoe ontzettend leuk het is om als docent een band op te bouwen met je leerlingen.’
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.