‘Zo’n Meet & Greet maakt de samenwerking zichtbaar’
Regioverhalen
De interesse voor de Meet & Greet is groot. En alles is tot in de puntjes geregeld. Op woensdag 5 maart 2025 staan er 41 vo-scholen, 3 mbo-instellingen en vertegenwoordigers van de opleidingsinstituten klaar voor de ontvangst. Onderwijsregio Kennemerland & Groot-Amsterdam begroet 300+ potentiële zij-instromers op een Meet & Greet. Nog wat onwennig stromen die het Nova College in Hoofddorp binnen.

‘Met dit event maken we de samenwerking in de onderwijsregio echt zichtbaar’, zegt Sandra van Dalen, een van de programmamanagers van de onderwijsregio en medeorganisator van het event. ‘We moeten ook wel! Onze regio kleurt donkerrood op de kaart, zoals de meeste regio’s in de Randstad met een grotestedenproblematiek. We hebben extra mensen nodig om goed onderwijs te blijven geven. En de prognoses zijn niet gunstig. Als school alleen, los je de tekorten echt niet op. Dit moet je sámen doen!’
Meeloopdagen regelen via een QR-code
Over het Meet & Greet-event is goed nagedacht. Op de benedenverdieping staan de scholen. Boven hebben de opleiders zich eendrachtig verzameld. ‘Als zij-instromer kun je in verschillende klaslokalen voorlichtingsrondes bijwonen en in gesprek gaan met zij-instromers die de stap al hebben gezet’, legt Marcelle Hobma uit, collega-programmamanager van Sandra. ‘Of je gaat in gesprek met leraren die onderwijs geven in de vakken waarin jij les wilt geven. Door simpelweg een QR-code te scannen, kun je je ook aanmelden voor een meeloopdag op een school.’
Verbinding maken en mensen verder brengen
Bart Oremus is blij met de drukbezochte Meet & Greet. ‘Je moet als sector beweging laten zien, anders gebeurt er niets.’ Bart is bestuursvoorzitter van Stichting Iris en penvoerder van de onderwijsregio. Tijdens de Meet & Greet spreekt hij verschillende mensen die een overstap naar het onderwijs overwegen. ‘Het is belangrijk dat je verbinding maakt’, stelt hij. ‘Dan kun je aanhaken op het moment dat het onderwijs in de hoofden van mensen gaat spelen.’ Voor veel kandidaten is de Meet & Greet zo’n beslissend moment. ‘Ze starten er hun reis en worden daarin later ook begeleid door de collega’s van “Talent als Docent”. Die hebben een mooi trainingstraject om de mensen verder te brengen. Zo’n Meet & Greet is dan dé gelegenheid om ze over hun mogelijke vervolgstappen te informeren.’

Doen waar je bij van wordt
De beste voorlichters zijn natuurlijk de zij-instromers die de overstap al hebben gemaakt. Een lokaal vol kandidaten luistert dan ook aandachtig naar Cindy Wijers en Laurine Hehenkamp. Laurine was 20 jaar lang data scientist, maar staat nu als wiskundedocent voor de klas. Cindy geeft inmiddels Nederlands, nadat ze 15 jaar als fiscaal jurist heeft gewerkt.
’Ik koos voor de lerarenopleiding Nederlands in deeltijd, aan de Hogeschool van Amsterdam’, vertelt Cindy. ‘Elke donderdag had ik college en in het weekend studeerde ik. Dankzij mijn universitaire diploma kreeg ik vrijstellingen, waardoor ik de opleiding goed kon combineren met het lesgeven. Ik ben gelukkiger dan ooit, omdat ik nu iets doe waar ik écht blij van word.’
Laurine volgde haar opleiding aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Ik kon de opleiding volgen naast mijn werk’, vertelt ze. ‘Want in het zij-instroomtraject “Aan de slag voor de klas” van de UvA heb je in het eerste jaar vier keer een volle week college en acht avondbijeenkomsten. Daarnaast sta je het gehele schooljaar twee halve dagen per week in de klas.’ Ze dook vol in de opleiding, zette er de vaart in rondde hem in anderhalf jaar af. ‘Ik wilde me zo goed mogelijk voorbereiden om de beste docent te worden die ik kan zijn.’ Haar oude baan zegde ze op. ‘Ik ben helemaal over!’
Werk en opleiding combineren
Laurine en Jacobijn Olthoff zijn bekenden van elkaar. Ze begroeten elkaar hartelijk. Jacobijn is directeur van de lerarenopleidingen van de Universiteit van Amsterdam, waar Laurine haar opleiding deed via het traject “Aan de Slag voor de Klas”, kortweg ASK. ‘Dat traject is speciaal bedoeld voor mensen die hun bestaande baan willen combineren met de opleiding’, legt Jacobijn uit. ‘En het geldt alleen voor een opleiding in de tekortvakken, zoals wiskunde, natuurkunde, scheikunde, Nederlands, Frans, Duits, Engels en informatica. Met de scholen hebben we de afspraak gemaakt dat zij deze mensen een kleine, betaalde baan aanbieden.’
Ieder jaar haalt de UvA zo’n 25 zij-instromers binnen op het ASK-traject. ‘Het werkt als een tierelier’, zegt Jacobijn. ‘En omdat het om tekortvakken gaat, zijn ook de scholen er heel blij mee!’
Oriëntatie en begeleiding zijn cruciaal
Het is de kunst om zij-instromers ook voor het onderwijs te behouden. Een goede oriëntatie en begeleiding zijn daarin cruciaal. Dat is het specialisme van Piet Spee en Els Scheringa, die als trainer werkzaam zijn voor de onderwijsregio. Op de Meet & Greet legt Els haar publiek uit wat erbij komt kijken als je een tweede carrière wilt beginnen. ‘Ik vraag zij-instromers ook naar zichzelf te kijken. Als er een leraar in je zit, wat voor leraar is dat dan? Wat voor opleiding heb je nodig om de leraar te worden die je wilt zijn. En welke school past daar dan bij?’
‘We geven daarvoor de training “Talent als Docent”’, vult Piet aan. ‘Dat is een driedaagse oriëntatie waarin je wordt ondergedompeld in allerlei facetten van het onderwijs. Je krijgt dan een goede indruk of het onderwijs iets voor je is. Of dat juist niet is. Het gaat ons erom dat mensen ontdekken dat ze de kwaliteiten in huis hebben die passen bij het onderwijs dat ze straks willen geven.’
Piet en Els adviseren ook scholen over het vormgeven van hun inductieprogramma. ‘Het is fijn als startende leraren de eerste drie jaar goed begeleid worden’, zegt Els. ‘Ondersteuning door collega’s met goede vaardigheden in coaching en intervisie zorgt er dan voor dat nieuwkomers met plezier voor de klas blijven staan. Coachende leraren helpen we daarin op weg met ons train-de-trainerprogramma.’

Ga ik de overstap maken?
Of de scholen, opleiders en trainers ook een potentiële zij-instromer als Jeroen van Mierlo kunnen overhalen? Hij twijfelt nog, maar weet inmiddels wél dat hij met zijn opleiding elektrotechniek aan de TU/Eindhoven een gewilde kandidaat is. Jeroen is 49 jaar en brengt een berg aan werkervaring mee.
‘Mijn zoon komt af en toe thuis met vragen over wiskunde, natuurkunde of scheikunde. Om hem dan vooruit te helpen, vind ik leuk om te doen. Maar pas de afgelopen maand ben ik er serieus over gaan denken om het onderwijs in te gaan. Wil ik leraar worden, ja of nee? Ik twijfel nog, want misschien word ik er wel gillend gek.’
Toch heeft hij de eerste stappen al gezet. ‘Vandaag heb ik me ingeschreven voor een meeloopdag bij het Nova College en bij de school waar mijn zoon op zit.’ Ook wil hij zich inschrijven voor het driedaags oriëntatietraject “Talent als Docent”. Dat voornemen past bij wat hij al eerder, van een collega op zijn werk, te horen kreeg: ‘Jeroen, jij hebt het in je om mensen te helpen. Dat is jouw missie.’
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.