‘Zij-instromers laten ontdekken of het onderwijs bij ze past’
Regioverhalen
Piet Spee en Els Scheringa zijn ervaren trainers . Ze werken voor onderwijsregio Kennemerland & Groot-Amsterdam. Samen ontwikkelen én verzorgen ze trainingen voor zij-instromers én voor docenten die startende collega’s coachen. Ook zélf zijn ze ooit als docent begonnen. Dat helpt ze bij hun trainingen. ‘Veel zij-instromers dragen mooie dingen mee vanuit hun eerdere carrière. We kijken dan hoe we die kunnen benutten op de school.’

Wie: Piet Spee en Els Scheringa, trainers vanuit onderwijsregio Kennemerland & Groot-Amsterdam.
Kracht onderwijsregio’s: Door het gezamenlijk aanbieden van een training als “Talent als Docent” een goede oriëntatie bieden op alle facetten van het onderwijs.
Stap naar voren: Startende leraren in hun eerste jaren voor de klas goed begeleiden via een inductieprogramma, ondersteund door collega-docenten die zijn getraind in coaching en intervisie.
Oriëntatie en begeleiding
‘Als zij-instromers eenmaal voor het onderwijs hebben gekozen, willen we ook dat ze er blijven’, zegt Els. ‘Het bieden van oriëntatiemogelijkheden en begeleiding is dan cruciaal. Op de Meet & Greet van haar onderwijsregio geeft ze zij-instromers daarover voorlichting. ‘Ik leg uit wat erbij komt kijken als je een tweede carrière gaat beginnen. Ik vraag zij-instromers ook naar zichzelf te kijken. Als er een leraar in je zit, wat voor leraar is dat dan? Wat voor opleiding heb je nodig om de leraar te worden die je wilt zijn. En welke school past daar dan bij?’ Op de Meet & Greet is al die informatie aanwezig: er staan scholen en opleiders. Ook zijn er trainers aanspreekbaar, evenals zij-instromers die inmiddels al voor de klas staan. ‘Mijn boodschap is dan: háál die informatie ook op en vergeet niet een van die dingen!’
“Talent als Docent”
Els heeft een achtergrond als docent biologie. Piet was theaterdocent en regisseur. Beiden maakten ook uitstapjes naar andere rollen en functies binnen het onderwijs. Ze weten als geen ander wat startende docenten nodig hebben. ‘We geven bijvoorbeeld de training “Talent als Docent”’, zegt Piet. ‘Dat is een driedaagse oriëntatie waarin je ondergedompeld wordt in allerlei facetten van het onderwijs. We beginnen daarmee op woensdagochtend en op vrijdagmiddag heb je een goede indruk of het onderwijs iets voor je is. Of juist niet.’ Het doel van “Talent als Docent” heeft hij helder voor ogen. ‘Het gaat ons erom dat mensen ontdekken dat ze de kwaliteiten in huis hebben die passen bij het onderwijs dat ze straks willen geven.’

Coaching en intervisie
Piet en Els adviseren ook scholen over het vormgeven van hun inductieprogramma. ‘‘Het is fijn als startende leraren de eerste drie jaar goed begeleid worden’, zegt Piet. ‘Bijvoorbeeld als het even wat moeilijker voor ze is.’ Ondersteuning door collega’s met goede coachvaardigheden zorgt er dan voor dat nieuwkomers met plezier voor de klas blijven staan.
‘Overstappers dragen mooie dingen mee vanuit hun eerdere carrière’, vult Els aan. ‘Ze waarderen het als je die probeert te benutten in hun nieuwe baan als leraar.’ Ook daar is goede coaching en intervisie vanuit de school voor nodig.’ Els ondersteunt coachende leraren daarvoor met een train-de-trainerprogramma. ‘Je zou denken dat leraren ook hun nieuwe collega’s goed kunnen coachen, omdat ze in hun dagelijkse werk ook leerlingen begeleiden. En zélf denken ze dat bij aanvang van de training ook vaak.’ Els glimlacht erbij. ‘Nadat wij ze vier dagdelen tools hebben aangereikt en zij hun coachvaardigheden hebben getraind, denken ze daar toch heel anders over.’
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.