Hatseklas, het loket voor overstappers en carrièreswitchers in onderwijsregio Zwolle e.o.

“We maken de overstap naar het onderwijs voor honderden mensen per jaar makkelijker en helderder”

Je baan opgeven voor werk in het onderwijs, omdat je het leuk vindt om leerlingen iets bij te brengen, omdat je iets wil doen dat voldoening geeft of omdat je blij wordt van veel contact met jonge mensen. Heel veel mensen overwegen een overstap naar een baan in het onderwijs op een bepaald punt in hun loopbaan. Maar de stap van een wild idee naar daadwerkelijk voor de klas staan is groot. Dat is jammer, want juist overstappers brengen ons onderwijs veel nieuwe energie. Ze zijn gemotiveerd omdat ze bewust kiezen voor het vak en ze brengen waardevolle kennis en ervaring mee. In onderwijsregio Zwolle e.o. doen we er veel aan om die stap misschien niet kleiner te maken, maar wel makkelijker en zeker helderder. Hatseklas is hierin de motor. Het is het loket dat potentiële overstappers op weg helpt en begeleidt. Hoe ze dat doen, vragen we aan Annewieke Stoel. In dit artikel lees je daarnaast hoe Jacquelien Fuijkschot (nu leerkracht in het primair onderwijs) stap voor stap op weg ging naar het onderwijs.  

Annewieke Stoel en Jacquelien in haar klaslokaal

Wie:

  • Jacquelien Fuijkschot, leerkracht in het primair onderwijs en zij-instromer.
  • Annewieke Stoel, instroommakelaar bij Hatseklas.

Actie: Overstappers vooruithelpen, met hulp bij oriëntatie (wat wil ik?), informatie (hoe kom ik verder?) en begeleiding bij het maken van de juiste keuze (welk onderwijswerk past bij mij?)

Waar: Onderwijsregio Zwolle e.o.

Versterkt: Werving (indirect), matching en begeleiding.  

Hatseklas, een goed begin voor elke overstapper

“Wat wij doen?”, vraagt Annewieke van Hatseklas. “Wij zijn hét onderwijsloket voor overstappers voor (en van) onderwijsregio Zwolle en omgeving. Wij zijn er voor en door de scholen: sectoroverstijgend! Voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en het mbo. Want veel mensen die bij ons aankloppen, weten nog niet voor welke sector ze willen kiezen. We zijn echt onderdeel van onderwijsregio Zwolle e.o.. En hebben als doel: mensen helpen de keuze te maken die voor hen goed is. Wij zeggen daarover: een tevreden ‘nee’ is ook oké! Ofwel, als uit onze gesprekken blijkt dat het onderwijs voor iemand toch niet de goede keuze is, dan is dat wel een goed resultaat.”

Wat heb jij nodig om de juiste keuze te maken?

Natuurlijk zijn wij nieuwsgierig naar de aanpak van Hatseklas. “Het begint altijd met de vraag: Wat heb jij nou nodig om tot de juiste keuze te komen?”, legt Annewieke uit. “Ben je nog zoekende, dan kunnen we je helpen met manieren om je te oriënteren. Bijvoorbeeld door verschillende scholen te bezoeken, een dag mee te lopen of een training te doen, zoals de driedaagse training Zin in Lesgeven. Heb je uitleg nodig over wat er nodig is om over te stappen? Dan laten we je zien wat de mogelijkheden zijn. En ben je opzoek naar een werkplek? Dan hebben we genoeg tips en heel veel contacten met onderwijsinstellingen in de onderwijsregio om je vooruit te helpen.”

Leer- werkplekken zijn zeer gewild

Annewieke: “Als je over wil stappen dan is de kortste weg natuurlijk je baan opzeggen en naar de lerarenopleiding of pabo gaan. Maar voor de meeste mensen is dat, vanwege financiële verplichtingen (hypotheek, maandlasten) niet realistisch. Je diploma halen in deeltijd naast je eigen baan is ook een mogelijkheid. Erg populair zijn de leer- werkplekken voor overstappers. Je gaat dan direct lesgeven en volgt daarnaast in deeltijd een onderwijsopleiding. Helaas zijn er maar weinig van dat soort plekken beschikbaar. Dat heeft ook een financiële oorzaak. Scholen die dit aanbieden krijgen weliswaar subsidie voor het begeleiden van overstappers, maar de loonkosten zijn voor eigen rekening. En die is op veel plekken bovenformatief.”

Annewieke Stoel als instroommakelaar van Hatseklas

Door informatie en advies te geven, ontzorgen we de scholen

Dat Hatseklas goed werk doet, blijkt wel uit het feit dat elk jaar zo’n drie- à vierhonderd mensen contact opnemen met het loket. Annewieke: “Soms is één gesprek genoeg en een andere keer begeleiden we iemand bij wijze van spreken helemaal tot voor de klas. Ons netwerk wordt steeds groter en Hatseklas wordt zichtbaarder in de regio. Scholen en besturen verwijzen vaker mensen naar ons door. Dat scheelt ze veel werk. We ontzorgen dus de scholen door de voorlichting en oriëntatie over te nemen. Er is trouwens een ding dat we niet doen:  het selectieproces bij werkgevers. Daar willen we niet tussen zitten, school en kandidaat bepalen altijd zelf of er een match is. Natuurlijk verbinden we wel kandidaat en werkgever en hebben we praktische tips. Sinds deze zomer hebben we een CRM-systeem waarmee we alle geïnteresseerden in ons bestand een mail kunnen sturen als er mooie kans ligt bij een school.”

In de onderwijsregio gebeurt veel. We maken grote stappen, in werving, in selectie, in behoud, in begeleiding en in professionalisering. Voorstellen die energie geven, delen we, zodat andere onderwijsregio’s ook sneller vooruitkomen. Hatseklas, het loket voor overstappers in onderwijsregio Zwolle e.o. is zo’n inspirerend voorbeeld. Het helpt indirect bij de werving omdat mensen beter de weg naar het onderwijs kunnen vinden en het neemt de scholen en besturen werk uit handen.

Deel 2: de vijf stappen van Jacquelien

Stap 1. Het besef: Dit wil ik!

Jacquelien was zo’n vier jaar geleden op zoek naar verandering in haar werk. Haar laatste baan bij een verzekeraar gaf haar weinig voldoening. Ze wilde positief werk, iets doen met veel contact met mensen, waarbij ze anderen kan helpen. Juist omdat ze uit een onderwijsfamilie komt, wilde ze nooit leraar worden. Maar op dat moment besloot ze toch te onderzoeken of het iets voor haar was. Ze mocht een dag meelopen op een basisschool en besefte meteen: Dit is het!

Jacquelien in het schoolgebouw

Stap 2. De verdieping: Een gastles

Ze ging nog eens terug naar die school, nu naar de bovenbouw. En weer ervaarde ze hoe blij ze ervan werd. Ze werd uitgenodigd om een gastles te geven, over haar afstudeeronderwerp op de universiteit: de Jodenvervolging. De kinderen vonden het een heel mooie les (en dat was voor haar het belangrijkste).

Stap 3. Hatseklas!

Jacquelien belde schoolbesturen of ze misschien ergens aan de slag kon. Het liep op niets uit omdat er maar weinig plekken voor overstappers beschikbaar zijn. Maar ze kreeg wel de tip om contact op te nemen met Hatseklas. “Hatseklas gaf me een duidelijk beeld van alle mogelijkheden. Wat elke mogelijkheid vraagt qua studie(belasting) en welke werkplekken er zijn. Bovendien bood Hatseklas mij de training Zin in lesgeven aan”, vertelt Jacquelien.

Stap 4. De deep dive: Zin in Lesgeven

“Ik was toch nog niet helemaal overtuigd of ik de stap wilde maken”, zegt Jacquelien. “Toen kreeg ik een mailtje van Hatseklas of ik de training ‘Zin in Lesgeven’ wilde volgen. De trainer zei dat hij het me het wel zag doen en dat overtuigde mij. Vooral omdat ik zag dat hij het meende.”

Stap 5. Werken en leren

Jacquelien: “Weer via Hatseklas kreeg ik een seintje dat er vijf plekken waren voor overstappers. Ik heb snel gesolliciteerd en had geluk: ik kon direct aan de slag.” “Ze deed de het zij-instroom traject in 1,5 jaar…”, vertelt Annewieke met ontzag. “Veel sneller kan niet.”

Stap 6 (en verder). Voor de klas

Vanaf 2022 staat Jacquelien voor de klas. Op onze vraag of ze al plannen heeft voor een volgende stap zegt ze: “Ik ben ambitieuzer dan de meeste mensen, over een paar jaar wil ik IB-er (intern begeleider) worden. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en er graag zijn voor kinderen die extra aandacht nodig hebben.”

Annewieke Stoel en Jacquelien in gesprek