“Scope Talentcentrum wil leerkrachten binden door perspectief te bieden”
Ilone Hansman en Bianca Grote Beverborg zijn projectleiders van Scope Talentcentrum. In december gaat dat als pilot draaien binnen christelijke onderwijsregio Scope, die vanaf 1 januari 2026 samengaat met Onderwijsregio Zwolle e.o. “Je ziet in deze regio een oplopend aantal pensioneringen in het primair onderwijs vanaf circa 2028,” blikt Ilone vooruit. “Door startende leerkrachten alvast aan ons binden, kunnen we straks beter omgaan met oplopende tekorten.”

“In tijden van geringe tekorten op de regionale arbeidsmarkt is het verstandig om ‘de achterdeur al dicht te houden’,” zegt Bianca. “Als starters, zij-instromers, maar ook vakbekwame leerkrachten aangeven dat de mogelijkheden op de arbeidsmarkt niet goed aansluiten op hun wensen en behoeften, loop je kans ze kwijt te raken. Het lukt beter om ze aan je te binden als je ze perspectief biedt.”
Loopbaanpaden bieden
In het Talentcentrum werken schoolbesturen samen met opleider Viaa aan goed werkgeverschap over de grenzen van besturen heen. “We zien taken op het vlak van werving en matching, het bieden van informatie over regelingen en opleidingsmogelijkheden, loopbaanpaden en -begeleiding,” zegt Ilone. “Vanuit het Talentcentrum kan een begeleider met de leerkracht kijken waaraan deze op langere termijn behoefte heeft,” vult Bianca aan. “Samen kunnen ze dan een pad ernaartoe uitstippelen.” Het behoort ook tot de mogelijkheden dat een leerkracht uit het primair onderwijs dan tijdelijk kiest voor een andere rol binnen het onderwijs of bij andere besturen binnen of buiten Scope. Een werkplek in aangrenzende sectoren, bijvoorbeeld in de kinderopvang of het voortgezet onderwijs, is ook een mogelijkheid. “Dit kan een beginnende leerkracht of zij-instromer helpen in het proces van startbekwaam naar vakbekwaam. Daarnaast creëert het stimuleren van mobiliteit onder vakbekwame leerkrachten ruimte voor nieuw talent.”
Schaalgrootte schept mogelijkheden
“Je hebt de schaalgrootte van een regiobreed Talentcentrum nodig om leerkrachten voldoende te kunnen bieden," stelt Bianca. “Als bestuurder kun je dit niet zelfstandig doen. Binnen de onderwijsregio heb je veel meer mogelijkheden en kun je elkaar versterken. Dan kun je het mobiliteitsvraagstuk ook beter inpassen in een strategische personeelsplanning.” Ilone vult aan: “In onze onderwijsregio zien we starters die net van de pabo komen en vakbekwame docenten met mobiliteitsvragen. Met het Talentcentrum bieden we hen instrumenten en ontwikkelmogelijkheden, zodat ze op een plek terechtkomen waar ze zich comfortabel en prettig voelen. Door talent voor de regio te behouden brengen we de belangen van leerkrachten en bestuurders samen.”

Ook een Talentcentrum oprichten om leerkrachten, bestuurders en opleiders vooruit te helpen? Ilone Hansman (projectleider Scope Talentcentrum) geeft je graag advies: ilone@kiemkr8.nl