Regionale arbeidsmarktcampagne van Utrecht Stad laat de Kracht van Samen zien

De arbeidsmarktcampagne Geef je onderwijswerk Utrechtse Energie gaat het tweede jaar in. Patricia Torrance, projectleider communicatie en werving, stond aan de wieg van die campagne, samen met een enthousiaste werkgroep. “We hebben een always-on campagne ontwikkeld en richten ons inmiddels ook op de werving van vakleerkrachten in het po, vo en mbo.”

De onderwijsregio en de gemeente Utrecht gaven in 2024 gaven de opdracht een regionale arbeidsmarktcampagne te starten. Direct werd een brede werkgroep samengesteld met afgevaardigden van schoolbesturen en opleidingen. Later kwam daar een aparte HR-werkgroep bij om meer datagestuurd te kunnen werken. Zij bepaalden samen de visie, doelstellingen en doelgroepen en ontwikkelden de creatieve concepten, die vooraf ook zijn getoetst bij de beroepsgroep. “Die samenwerking is de kracht van de campagne,” benadrukt Patricia. “We blijven ook steeds vragen wat het onderwijs nodig heeft en passen onze campagne daar voortdurend op aan.”

Échte onderwijsprofessionals in beeld

De gemeente Utrecht, partner van Utrecht Leert, ondersteunde de outdoor-campagne. Op de posters in verlichte abri’s prijkten echte Utrechtse onderwijsprofessionals, gefotografeerd op markante plekken in de stad. Met quotes als ‘Je liefde voor het onderwijs terugvinden’ en ‘Lezen leuk maken’ nodigen zij anderen uit om ook in het onderwijs te gaan werken. Onderwijsregio Utrecht Stad blijft steeds de afzender. “Sommigen ontvangen via hun eigen socialmediakanalen zelfs sollicitaties. Dat is fantastisch, want ze dragen allemaal het onderwijs een warm hart toe.”

Groot bereik online

De campagne pakt online ook flink uit. Via LinkedIn, Facebook en Instagram worden alle relevante doelgroepen aangesproken: instromers, herintreders, zij-instromers, mensen die ondersteunend werk willen doen en professionals die in het onderwijs willen blijven. “Alleen al via de campagnepagina van de website van onderwijsregio Utrecht Stad worden maandelijks meer dan duizend unieke bezoekers doorgestuurd naar de schoolbesturen en opleidingen,” zegt Patricia, die aangeeft dat alle kanalen steeds als doorgeefluik dienen. “Want iemand die uiteindelijk in het onderwijs terechtkomt, doorloopt meestal verschillende fasen. Eerst bewustwording, dan overweging en uiteindelijk besluitvorming. Dat laatste niveau, waar het werven en selecteren centraal staat, ligt bij de schoolbesturen en de opleidingen zelf. Hun HR-professionals zijn daar natuurlijk het beste in.”

Synergie met landelijke campagne

“We hebben goed gekeken naar de landelijke arbeidsmarktcampagne,” vervolgt Patricia. “Die richt zich vooral op bewustwording, terwijl wij meer focussen op de overweging om in het Utrechtse onderwijs aan de slag te gaan. De campagnes werken in synergie en versterken elkaar.” In de klantreis die is georganiseerd, komt een kandidaat uiteindelijk in contact met een Utrechts schoolbestuur of een opleiding. “Dat is het moment waarop iemand hopelijk besluit voor het Utrechtse onderwijs te kiezen.”

Ook een lokale of regionale arbeidsmarktcampagne starten? Patricia Torrance deelt graag haar ervaringen: patricia@utrechtleert.nl