Onderwijsregio Friesland, NOP en URK werkt aan gezamenlijk HRM-beleid
Regioverhalen
In Friesland en Noordelijk Flevoland schuwen de schoolbestuurders het niet om buiten de gebaande paden te lopen. Een belangrijke eigenschap om het taaie en complexe probleem van tekorten aan leraren en leidinggevenden tegen te gaan. Projectleider en kwartiermaker Rombout de Wit werkt zorgvuldig en voortvarend samen met de HRM-adviseurs en experts van alle schoolbesturen in de regio om te kijken waar het anders kan én moet, bijvoorbeeld via gezamenlijk strategisch personeelsbeleid. Zo werkt de onderwijsregio aan een vast format voor vacatureteksten op één regionaal loket om sollicitanten met vacatures te matchen. Daarnaast worden met demografische gegevens en de leeftijden van het zittende onderwijspersoneel scenario’s voor mogelijke overschotten of tekorten aan docenten in bepaalde vakken ontwikkeld. Zo ontstaat een betere balans in de personeelsformatie van de gehele regio.

Schoolbesturen gaan meebewegen
De Wit zei het een aantal jaren geleden al: “De maatschappij verandert en schoolbesturen gaan daarin meebewegen.” De gelouterde onderwijsbestuurder is nu projectleider en kwartiermaker van Onderwijsregio VO Friesland, Noordoostpolder en Urk. De vorming van onderwijsregio’s in het land vormt voor de HRM-experts en de schoolbestuurders met De Wit een kans om de (dreigende) tekorten aan docenten in bepaalde vakken te verkleinen of zelfs te voorkomen. Hier is wél een wisselwerking van belang. Enerzijds zal het onderwijsveld vanuit de eigen kracht verantwoordelijkheid moeten nemen om tot (creatieve) oplossingen te kunnen komen. Aan de andere kant is het voorwaardelijk dat de overheid en het ministerie van OCW dan de ruimte en het vertrouwen schenken om te excelleren. De onderwijsregio wordt dan ook ondersteund met financiële middelen, landelijke uitwisselingsbijeenkomsten en een landelijke communicatiecampagne om mensen te interesseren voor het werk als docent in het onderwijs. De Wit ziet dat als stimulerende faciliteiten die het mogelijk maken om in Friesland en Noordelijk Flevoland gezamenlijk te werken aan HRM-beleid voor goed onderwijs aan onze kinderen en leerlingen.
Personeelsbeleid spannende knop
Hij ziet in zijn regio het aantrekken, behouden en professionaliseren van leerkrachten als topprioriteit. De uitstroom van docenten vormt voor de Onderwijsregio Friesland, NOP en Urk een grote uitdaging, naast het behoud van leerkrachten in een dunbevolkt gebied. Het personeelsbeleid wordt vaak als een spannende knop gezien om aan te draaien. Toch ziet De Wit dit juist als hét instrument om antwoord te geven op de lerarentekorten. Waar soms vrees is voor onderlinge concurrentie als het gaat om schaars onderwijspersoneel, ziet de kwartiermaker die samenwerking in zijn onderwijsregio goed verlopen. Hij noemt gezamenlijk personeelsbeleid met duidelijke afspraken en zonder gevoel van competitie een randvoorwaarde om verder te komen.
Ontzorg- en ontwikkeltraject
Zo is er een brede werkgroep gestart, waarin HRM-medewerkers van vrijwel alle aangesloten schoolbesturen zitting hebben. Deze samenwerking moet in ieder geval tot twee resultaten leiden: een ontzorg- én een ontwikkeltraject. Het ontzorgtraject staat in het teken van een upgrade van het onderwijsloket Friesland, met één website waarop de onderwijsvacatures worden geplaatst en de sollicitaties binnenkomen. De Wit: “We moeten meer als recruiters gaan denken en elkaar in en tussen regio’s de helpende hand bieden als het gaat om het aantrekken van onderwijspersoneel.”
Het ontwikkeltraject van de onderwijsregio staat in het teken van het bouwen aan één verhaal en visie rondom strategisch hrm-beleid. Dat is nodig om onderwijspersoneel te binden en te behouden. Het zorgt voor de aanpak van werkdruk en een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, de ontwikkeling en professionalisering/bijscholing van docenten, ondersteunend personeel en leidinggevenden.
Inductie en begeleiding van starters en zij-instromers
De onderwijsregio zet zich daarnaast in op het begeleiden van startende docenten. Een specifiek opleidingsfonds moet hierbij helpen. Een belangrijk onderdeel is te experimenteren met een inductiefase van meerdere jaren voor startende leerkrachten, waarbij ze één dag(deel) per week worden vrijgesteld voor verdere professionalisering op de eigen school en/of in regionaal verband.
Goede docenten voor een kansrijke toekomst van onze leerlingen
Tot slot komt De Wit terug op de motivatie voor een gezamenlijk HRM-beleid in Friesland en Noordelijk Flevoland: “De inzet van onze schoolbestuurders en de HRM-experts is een betekenisvolle en kansrijke toekomst voor onze leerlingen. En wij zijn ervan overtuigd dat we daarvoor gezamenlijk HRM-beleid moeten ontwikkelen om onze goede docenten voor de klas te behouden en nieuw talent te werven; dat doen we graag samen voor nu en straks!”
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.