We stemmen vooral ook af tússen de onderwijsregio’s - Ricus Dullaert over bovenregionale samenwerking en inzet van leraren

Regioverhalen

De onderwijsregio’s in Groningen, Friesland en Drenthe werken nauw samen. “Twee jaar geleden al hebben we tegen elkaar gezegd: Kunnen we niet een goede overlegstructuur maken voor de vijf noordelijke onderwijsregio’s, zodat we elkaar goed kunnen vinden als dat nodig is?” Programmamanager Ricus Dullaert ziet de voordelen van nabij. 

Wie: Ricus Dullaert, programmamanager van de Noordelijke Educatieve Alliantie, het samenwerkingsverband van lerarenopleidingen van NHL Stenden, Hanze en Rijksuniversiteit Groningen.

Kracht onderwijsregio’s: Mogelijkheid om in en tussen Onderwijsregio’s de verschillende uitdagingen op de juiste plek samen op te pakken.

Stap naar voren: Doorlopende ondersteuning van leraren, vanaf hun opleiding tot en met de werkpraktijk.

Ricus Dullaert als programmamanager van de noordelijke onderwijsregio's

“Wat er in Groningen gebeurt en in Friesland of Drenthe is wel een beetje anders, maar ook weer niet zo héél anders”, licht Ricus Dullaert de basis van de samenwerking toe. “De afstemming tussen onderwijsregio’s is intensief in het Noorden, ook al zijn de geografische afstanden bij ons groot. We maken bijvoorbeeld een gezamenlijk loket voor zij-instromers, met een enkele instroommakelaar die je kunt bellen als je het onderwijs in wil. En we hebben nu een agendacommissie die de afstemming tussen de vijf regio’s verzorgt. Het Noorden presenteert zich als één geheel.” 

Urgentiebesef groeit

Volgens Ricus heeft het even geduurd voordat de bestuurders de urgentie van de personeelstekorten gingen inzien. “Het personeelstekort viel in het noorden relatief mee. Voorheen moesten scholen worden gebeld om er stagiairs te plaatsen. Maar sinds afgelopen jaar is het precies andersom en worden de opleidingen gebeld. Het personeelstekort is ook hier aan het groeien.”

Te weinig leerlingen en studenten

Het Noorden heeft naast het groeiende personeelstekort een ander probleem: de leerling- en studentdaling. “Op alle plekken waar je niet een beetje massa hebt, komt het onderwijs onder druk te staan.. Hij ziet de druk vooral toenemen op de kleine basisscholen, de lerarenopleidingen voor de kleine vakken, het techniekonderwijs. “En een vwo-locatie openhouden voor 15 leerlingen? Dat kan dus niet!” In het Noorden worstelen de onderwijsregio’s met die krimp, vergelijkbaar met de Achterhoek, Zeeland en delen van Limburg.  “Je kunt dan scholen samenvoegen, of samenvoegingen realiseren tussen verschillende sectoren, tussen het voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs bijvoorbeeld. Soms vind je ook oplossingen door de aanpalende domeinen als de jeugdzorg erbij te betrekken. Ook moeten we over de regiogrenzen heen kijken om samen tot een oplossing te komen. Want als het als regio alleen niet lukt, doe het dan met de buren. En het signaal blijven afgeven: wij redden het niet met financiering die gebaseerd is op leerling- of studentaantallen.”

Leraren breder inzetbaar

Ricus is programmamanager van de Noordelijke Educatieve Alliantie. Daarin zijn de lerarenopleidingen verenigd. “Het is mijn rol om de noordelijke onderwijsregio’s in een netwerk bij elkaar te brengen en daarin de samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen te versterken.” Hij ziet dat de krimp ook extra vaardigheden van leraren vereist. “Die moeten dan breder worden opgeleid en breder inzetbaar zijn.” Juist daarin kan de onderwijsregio een rol spelen. “In het Noorden hebben we als voordeel dat er weinig concurrentie tussen de lerarenopleidingen bestaat.”

Leraren blijven ondersteunen

“De invulling van begeleiding en professionalisering van leraren wisselt per schoolbestuur. Er liggen kansen om deze thema’s in de onderwijsregio’s samen op te pakken.”, vertelt Ricus.  “Maar het wisselt heel erg per bestuur hoe dat wordt ingevuld.” Er liggen kansen om dat in de onderwijsregio samen op te pakken. Hij maakt de vergelijking met het opleiden van basisartsen, die daarna kunnen specialiseren. “Op dezelfde manier zou je ook als basisdocent kunnen beginnen, om daarna te verdiepen of verbreden. Zo’n doorlopende lijn in ondersteuning en ontwikkeling kunnen we als onderwijsregio’s heel goed verzorgen. En de lerarenopleidingen kunnen de scholen daarin ondersteunen. In het Noorden hebben we een heel goede uitgangspositie, maar we hebben nog lang niet alle kansen benut.”

Ricus Dullaert praat met interviewer

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.