“Een goede les is geen vanzelfsprekendheid. Daar moet je aan blijven werken.”

Regioverhalen

Tom Drukker werkt inmiddels zo’n vijftien jaar in het onderwijs. Hij begon als leraar maatschappijleer en maatschappijwetenschappen in de bovenbouw van havo en vwo, en vervulde daarnaast diverse rollen in begeleiding, coaching en onderzoek. “Wat ik het mooiste vind aan het werk op school is dat je midden in het leven van jongeren staat. Ze zijn volop bezig de wereld te ontdekken, met al hun energie en dynamiek. Het is ontzettend bijzonder om daar als leraar deel van uit te maken.”

Wie: Tom Drukker
Functie: Leraar en projectleider
Onderwijsinstelling: Openbaar Onderwijs Groningen
Sector: Voortgezet onderwijs
Lid van: NAPL-ontwikkelgroep programmalijn 1

Zijn motivatie om het onderwijs in te gaan kwam vanuit een sterk gevoel van betekenisvol werk willen doen. “Ik wilde bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren – dat ze grip krijgen op hun leven, op wie ze zijn en hoe ze zich willen verhouden tot anderen.” Die maatschappelijke betrokkenheid loopt als rode draad door zijn loopbaan. Naast zijn werk als leraar, houdt Tom zich bezig met praktijkgericht onderzoek binnen een primoraat en auctoraat, gericht op de professionalisering van leraren. Eerder begeleidde hij ook studenten in opleiding bij hun afstudeeronderzoek. Daarnaast is hij betrokken bij het inrichten van collegiale visitaties: met een groep collega’s die geschoold zijn als visiteur bezoekt hij andere scholen om de onderwijskwaliteit in beeld te brengen en hen te ondersteunen in hun verdere ontwikkeling.

Juist vanuit die ervaring benadrukt hij hoe belangrijk het is om professioneel leren in het onderwijs serieus te nemen. “We zijn in het onderwijs heel goed in het organiseren van onderwijs, maar vergeten soms dat school ook een arbeidsorganisatie is. Dat vraagt om professionele ruimte. Leraar zijn leer je niet alleen op de opleiding. En goed blijven lesgeven gaat niet vanzelf.” Hij ziet dat professionalisering nu vaak onder druk staat. “Er wordt hard gewerkt, maar structurele tijd en ruimte om te leren en te verbeteren ontbreekt vaak. Professionalisering is vaak een sluitpost. En wat er wél is, blijft te vaak hangen in vrijblijvende studiedagen zonder echt effect.”

Zijn betrokkenheid bij de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) komt voort uit diezelfde overtuiging. “Ik heb zelf gemerkt dat het in mijn eigen loopbaan lang vooral ging om ‘gewoon je werk doen’. Er was weinig structurele aandacht voor hoe we het onderwijs samen beter kunnen maken. Ik geloof dat dat anders kan.” Binnen NAPL denkt hij als lid van programmalijn 1 mee over ontwikkelpaden voor leraren: hoe je je kunt ontwikkelen binnen het beroep, zonder dat doorgroeien automatisch betekent dat je iets anders moet gaan doen. “Leraren verdienen de ruimte om zich binnen hun vak te specialiseren, expert te worden en dat te kunnen laten zien. Dat is niet alleen goed voor het onderwijs, maar ook voor het werkplezier en het behoud van collega’s.”

Wat hij toekomstige leraren wil meegeven? “Sta open om te blijven leren. Zoek naar wat jou energie geeft, en geef daar aandacht aan. Je hoeft het niet alleen te doen, laat je ondersteunen. Dat maakt het werk leuker én beter.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.