Hoe geven we schoolleiders een effectief inductietraject?
Doel van het onderzoek
Als we startende schoolleiders goede begeleiding geven, blijven er meer schoolleiders behouden voor het onderwijs. Onderzoek van Ecorys en MOOZ laat de kenmerken zien van effectieve inductietrajecten voor schoolleiders. De onderzoekers doen praktische aanbevelingen op basis van literatuurstudie, interviews, analyse van bestaande enquêtes, nieuwe enquêtes en casestudies.
Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio
- Het heeft meer zin om begeleidingsarrangementen te organiseren die bestaan uit meerdere activiteiten, dan om een losse cursus te organiseren. Ook is het combineren van verschillende leervormen vrijwel altijd effectiever dan het hanteren van één leervorm.
- Bij begeleiding is de verbinding tussen theorie en praktijk van belang. Het kan daarom slim zijn om in de onderwijsregio een mix van formeel leren (bijvoorbeeld trainingen) en informeel leren (bijvoorbeeld intervisie) te organiseren.
- Startende schoolleiders staan vaak nog onwennig in hun rol. Daarom is het belangrijk dat zij hun ‘people management’ en onderwijskundig leiderschap ontwikkelen. Trainingen of intervisie op het gebied van people management, zijn daarom extra waardevol.
- Zorg dat je voordat iemand start, voldoende aandacht besteedt aan de randvoorwaarden. Begeleiding landt alleen als de randvoorwaarden goed geregeld zijn. Denk daarbij aan gereserveerde tijd voor inductie, voldoende regelruimte voor nieuwe vraagstukken en voldoende financiële middelen voor ontwikkeling.
- Groepen met zowel ervaren als nieuwe schoolleiders zorgen ervoor dat iedereen van elkaar leert en geïnspireerd raakt.
- Persoonlijke aandacht bepaalt in hoge mate de effectiviteit van het begeleidingstraject. Dit betekent dat er een goede band moet zijn tussen startende schoolleiders en de leidinggevenden in de onderwijsregio.
- Voor leraren is in de cao afgesproken dat ze in hun eerste jaar minder taken hebben. Voor schoolleiders is dit niet zo. Het is misschien goed om ook voor nieuwe schoolleiders afspraken te maken over een lichter takenpakket.
Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext.