Hoe zetten we inductietrajecten effectief in om starters te behouden voor de onderwijssector?
Doel van het onderzoek
Startende leraren die goede begeleiding krijgen, blijven vaak langer in het onderwijs werken. De Loopbaanmonitor Onderwijs laat zien welke onderdelen van het inductietraject starters positief waarderen.
Innovatie-inspiratie voor de onderwijsregio
In de Loopbaanmonitor Onderwijs staat een set nuttige ondersteuningstechnieken die je als onderwijsregio kunt inzetten. Startende leraren die hun begeleidingstraject als ‘goed’ omschrijven, krijgen volgens de Loopbaanmonitor Onderwijs vaker de volgende ondersteuning:
- Voldoende opwaartse feedback over hoe met hen gaat als leraar (Wat is je doel? Wat wil je bereiken?)
- Extra tijd om lessen voor te bereiden
- Begeleiding van een ervaren docent of mentor/coach
- Lesobservaties en feedback daarop
- Aandacht voor diverse inhoudelijke onderwerpen, zoals didactische vaardigheden, instructie afstemmen op verschillen tussen leerlingen, maatwerk bieden aan zorgleerlingen, systematisch analyseren en volgen van leerresultaten en omgaan met verschillende sociaal-culturele achtergronden in de klas
Dit artikel biedt inspiratie voor onderwijsregio's en vat een onderzoeksrapport kort samen. Let op dat samenvattingen soms nuances missen. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten nooit een garantie op succes, omdat de situatie in de regio kan verschillen van de onderzoekscontext.